Perlantikan Ahli Lembaga Rayuan Negeri Kedah

22Perlantikan
ALOR SETAR 22 September –  Kerajaan Negeri melantik lapan anak tempatan dalam Lembaga Rayuan Negeri Kedah bagi sesi 2014-2017.

Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir berkata, mereka dipilih berdasarkan pengetahuan dan pengalaman dalam perancangan bandar, sistem kerajaan tempatan, pembangunan hartanah dan undang-undang.

“Pelantikan ini mencerminkan komitmen Kerajaan Negeri terhadap pelaksanaan Lembaga Rayuan yang ditubuhkan mengikut peruntukan Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) yang merupakan proses lengkap perancangan,” ujarnya pada majlis penyampaian watikah pelantikan Ahli Lembaga Rayuan Negeri Kedah di Wisma Darul Aman.

Menurutnya, ini bagi memastikan setiap pembangunan memenuhi keperluan dasar, perundangan, peraturan, telus dan melibatkan orang awam.  Fungsi Lembaga Rayuan adalah bagi mendengar rayuan pihak awam yang terkilan atau tidak berpuas hati dengan keputusan yang dibuat pihak berkuasa tempatan (PBT).

“Jenis rayuan yang boleh dikemukakan oleh orang awam ialah keputusan PBT yang enggan memberi kebenaran merancang atau merayu terhadap syarat yang dikenakan. Melalui penubuhan Lembaga Rayuan, orang awam boleh mengemukakan rayuan untuk didengar oleh satu badan yang berkecuali dan profesional dalam bidang perundangan dan perancangan bandar serta desa untuk membuat keputusan,” katanya.

Sumber : UMTK