Adun Gurun Dilantik Exco Selepas Terima Surat MCA

adungurunmca
Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir (tengah) bersalaman dengan warga pendidik ketika hadir pada Majlis Perjumpaan Menteri Besar Kedah bersama Warga Pendidikan Daerah Kuala Muda/Yan di Sekolah Menengah Kebangsaan Dulang di Yan hari ini.

YAN 28 Oktober - Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir. bercadang melantik anggota Dewan Undangan Negeri bagi kawasan Gurun Dr Leong Yong Kong sebagai anggota Exco negeri bagi mengisi kuota MCA selepas menerima surat rasmi daripada parti itu.
  
Beliau berkata kedudukan Dr Leong bergantung kepada surat rasmi Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mengenai resolusi mesyuarat agung luar biasa parti itu 20 Oktober lepas yang membenarkan anggota MCA menerima pelantikan jawatan peringkat kerajaan negeri.
  
Kedah memang mengosongkan satu protfolio untuk Adun MCA dalam barisan Exco negeri ekoran keputusan mesyuarat agung parti itu pada 2011 dan 2012 melarang anggotnya memegang jawatan dalam kerajaan apabila parti itu kalah pilihan raya umum ke-13.
      
"Sebelum ini pun saya telah menulis surat kepada presiden MCA mengenai sama ada boleh ataupun tidak kerajaan negeri melantik seorang Adun MCA menjadi Exco.
  
"Pada waktu itu saya menerima jawapan secara bertulis juga daripada presiden MCA yang menyatakan biarlah tunggu setelah EGM MCA selesai," katanya pada majlis perjumpaan bersama pemimpin dan anggota MCA di Bilik Gerakan parti itu bagi pilihan raya kecil DUN Sungai Limau dekat sini hari ini. Kedah mempunyai dua Adun dari- Dr Leong dan Chua Thiong Gee (Kulim).
  
Sebelum ini, Mukhriz pernah berkata portfolio yang disimpan untuk wakil MCA ialah Pengerusi Jawatankuasa Alam Sekitar, Hal Ehwal Masyarakat Cina, Kesihatan dan Perpaduan.

Sumber: Bernama