Pusat Kitar Semula Bakal Dibuka Di Tajar

eidaman
ALOR SETAR 2 September - Environment Idaman Sdn. Bhd. (E-Idaman) melabur kira-kira RM2 juta bagi menjalankan operasi kitar semula di seluruh daerah ini di sebuah pusat kitar semula di Tajar di sini selewat-lewatnya November tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Mhd. Saiful Anuar Zainal berkata, pusat kitar semula seluas 0.8 hektar dan dilengkapi peralatan canggih serta moden itu bakal menjadi pusat pengumpulan dan pengasingan bahan buangan yang boleh dikitar semula untuk penduduk di daerah ini.

Katanya, pusat kitar semula yang beroperasi secara sistematik itu adalah yang pertama di negara dan program baharu E-Idaman tersebut dijangka mampu menyemai sikap mengitar semula barang buangan dalam kalangan masyarakat.

"E-Idaman juga akan mewujudkan pusat pengumpulan kecil di semua lokasi taman perumahan untuk memudahkan orang ramai mengumpul bahan buangan yang boleh dikitar semula.

"Barang yang sudah diasingkan sendiri oleh orang ramai itu kemudiannya akan dibawa ke pusat kitar semula di Tajar untuk proses pengasingan dan pembungkusan yang lebih teliti," katanya selepas menghadiri Jamuan Aidilfitri E-Idaman di Kedah Royal Club di sini hari ini.

Menurutnya, menerusi program itu, E-Idaman tidak akan membayar barangan kitar semula itu dengan wang tunai, sebaliknya menawarkan insentif yang sesuai kepada komuniti terlibat seperti kawalan keselamatan, tuisyen percuma untuk pelajar sekolah, khidmat landskap dan sebagainya.

"Ini adalah penglibatan komuniti yang mana ketua kampung atau Jawatankuasa Keselamatan, Kemajuan dan Kebajikan Kampung (JKKKK) menjadi penyelaras program kitar semula ini," ujarnya.

Katanya, program yang bermula di Alor Setar itu akan diperluaskan ke daerah lain iaitu Sungai Petani, Kulim dan Langkawi seterusnya, ke Perlis secara berperingkat.

"Dengan adanya program kitar semula ini, dapat membantu negara mencapai sasaran 22 peratus tahap kitar semula menjelang 2020 berbanding hanya sembilan peratus pada masa ini," tambahnya.

Sumber: Utusan