PERANAN PIBG PENTING UNTUK KECEMERLANGAN PELAJAR



7pibg
PENDANG 6 April - Keaktifan aktiviti sekolah boleh diukur melalui peranan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) seiring dengan keperluan sekolah, guru dan pembangunan pelajar.
Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, ibu bapa perlu faham bahawa PIBG merupakan badan yang sah yang ditubuhkan sebagai penghubung antara ibu bapa, guru, sekolah, masyarakat dan pelajar.
“Komitmen, kerjasama dan sumbangan pelbagai pihak seperti masyarakat, ibu bapa, pelajar dan guru amat penting dalam memantapkan kecemerlangan pelajar selaku individu yang mampu menyumbang dan memajukan masyarakat,” ujarnya ketika berucap pada majlis perasmian Mesyuarat PIBG Sekolah Kebangsaan Kubur Panjang.
Menurutnya, pencapaian pelajar lebih bermakna apabila keluarga mereka juga turut berperanan dan membabitkan diri dalam kejayaan anak. Sebarang masalah yang wujud di sekolah boleh diselesaikan sekiranya semua pihak bekerjasama dengan pihak sekolah.
“Antara sokongan moral yang boleh diberikan oleh ibu bapa ialah dengan menghadiri Mesyuarat Agung serta memberi pendapat, sentiasa mengambil tahu mengenai anak mereka di sekolah dan memberi sumbangan tenaga melalui permuafakatan daripada aktiviti sekolah seperti kem motivasi dan sebagainya,” jelasnya.
Beliau memberitahu, peranan guru juga amat penting dalam memberikan pendidikan yang terbaik kepada setiap pelajar agar mereka mampu menjadi warganegara yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.
Turut hadir dalam majlis itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Pertanian dan Asas Tani, Pembangunan Usahawan serta Kebajikan Masyarakat, YB. Dato’ Suraya Yaacob dan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Kedah, Dato’ Hajah Azuyah Hassan.
Sumber : UMTK