DISCOVER KEDAH 2016



7discover
ALOR SETAR 7 April - Kerajaan Negeri yakin dapat mencapai sasaran lima juta pelancong ke negeri ini menerusi pelbagai program pelancongan sempena Discover Kedah 2016 yang dijalankan sepanjang tahun ini.
Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pelancongan dan Warisan serta Kerja Raya, YB. Dato’ Mohd Rawi Abdul Hamid berkata, sepanjang Discover Kedah 2016 dilancarkan sejak tiga bulan lalu, berlaku peningkatan mendadak kemasukan pelancong khususnya domestik ke negeri ini.
“Saya mendapat respons positif daripada pengusaha hotel, peniaga termasuk mereka yang terlibat dalam sektor pelancongan di mana Discover Kedah berjaya membawa kemeriahan dan keseronokan ke Kedah,” ujarnya selepas majlis pelepasan solo kayak dan konvoi permotoran Yayasan Permotoran Nasional (YPN) Dicover Kedah ke Wilayah Phang Nga dan Phuket, Thailand yang diadakan di Tanjung Chali.
Menurutnya, walaupun masih banyak yang perlu dilakukan dalam usaha merancakkan lagi industri pelancongan Kedah, pihaknya tidak akan mensia-siakan kemudahan sedia ada yang berpotensi diketengahkan.
“Antaranya ialah keindahan Sungai Kedah yang masih boleh diteroka selain penganjuran Temasya Sukan Sungai baru-baru ini yang mendapat penyertaan 10 negara,” jelasnya.
Tambahnya, program YPN dan Kelab Goldwing Kedah (KGK) antara misi mempromosi Kedah melalui darat dan lautan. Pihaknya menggunakan pendekatan berbeza iaitu misi solo kayak oleh Nadzeri Mustaffa ke Wilayah Phang Nga dan Phuket, bermula dari Tanjung Rhu Langkawi pada 7 April 2016. Manakala konvoi bermotor disertai 30 motorsikal berkuasa tinggi menjelajah Wilayah Satun, Trang dan Krabi sebelum tiba ke Wilayah Phang Nga.
Beliau selaku ketua konvoi dalam misi itu berkata, konvoi akan meneruskan perjalanan ke Pulau Koh Yao Noi untuk misi kemanusiaan untuk menghulurkan sumbangan kepada masyarakat Islam di pulau itu.
“Kita akan sumbangkan sebanyak 50 buah basikal bagi kegunaan golongan kurang berkemampuan di sana. Setibanya di Phuket, sesi promosi Kedah akan dibuat di Phuket Bike Week yang disertai seramai 100,000 peminat motorsikal berkuasa tinggi, di mana saya diberi kesempatan berucap di majlis penutup,” ujarnya.
Sumber : UMTK