SUMBER AIR GUNA TELAGA TIUB



6sumber
PADANG TERAP 6 Mac - Telaga tiub yang mendapatkan sumber air daripada rekahan batuan keras berusia hingga 240 juta tahun pada kedalaman 104 meter di Sekolah Menengah Agama (SMA) As-Siddiqiah Al-Islamiah di Kampung Padang Kerasak, Naka, Kuala Nerang dekat sini diisytihar sebagai tapak geowarisan baharu negeri ini.
Pengarah Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia Kedah, Perlis dan Pulau Pinang, Zainol Husin berkata, kapasiti air yang boleh dikeluarkan di kawasan itu adalah sebanyak 11,000 gelen sejam sekaligus menjadikannya yang terbanyak di utara Semenanjung Malaysia, setakat ini.
“Bagaimanapun, kuasa pam dan kapasiti tangki yang digunakan pada masa ini hanya membolehkan sebanyak 2,000 gelen air dikeluarkan dan ia mencukupi untuk kegunaan warga sekolah agama ini seramai lebih 200 orang,” katanya.
Beliau berkata demikian selepas menyaksikan Majlis Penyerahan Telaga Tiub Sumber Air Tanah yang dirasmikan oleh Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid me­rangkap Ahli Parlimen Padang Terap di sekolah tersebut di sini hari ini.
Pembinaan telaga tiub berkenaan adalah usaha sama antara jabatan berkenaan dan Parlimen Padang Terap yang memakan kos kira-kira RM85,000 bagi mengatasi masalah gangguan bekalan air di sekolah itu terutama pada musim kemarau.
Kata Zainol, telaga tiub itu adalah tapak geowarisan ketiga selepas pengisytiharan tapak warisan fosil radiolaria berusia 230 hingga 290 tahun di Bukit Larek, Pokok Sena dekat sini dan debu gunung berapi di Padang Sanai di sini.
“Geotapak telaga tiub sumber air tanah ini menjadi salah satu destinasi pelancongan pendidikan baharu dan usaha yang berterusan ini akan membentuk lintasan geologi bagi negeri Kedah,” katanya.
Dalam pada itu, Mahdzir berkata, beliau bercadang untuk membina tiga lagi telaga tiub dalam daerah Padang Terap yang kerap mengalami gangguan bekalan air terutama pada musim kemarau iaitu di Pong Selatan, Sungai Long dan Bukit Tembaga yang dijangka memakan kos RM300,000.
Oleh : Jamliah Abdullah
Sumber : Utusan