SYARIKAT JERMAN MELABUR RM 4.67 BILLION



23syarikat
ALOR SETAR 23 November – Sebuah syarikat semikonduktor, Osram yang berpangkalan di Jerman akan melabur sejumlah $1 billon euro (RM4.67 bilion ) di Kulim Hi-Tech Park (KHTP).
Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir berkata, dengan kerjasama pihak MIDA,KTPC dan NCIA, Kedah Investment Centre (KIC) telah berjaya menarik pelaburan sebanyak $1 bilion euro (RM4.67 bilion) daripada syarikat Osram itu.
“Pembinaan kilang cip diode pemancar cahaya (LED) di kulim dan tapak pengeluaran cip LED enam inci terbesar dan baru di dunia itu secara tidak langsung mampu menyemarakkan ekonomi Negeri Kedah,” ujarnya.
“Osram yang merupakan peneraju global dalam bekalan produk lampu akan melabur sebanyak $3 bilion euro lagi menjelang 2020. $1 bilion euro akan dilaburkan untuk pembinaan kilang cip LED manakala $2 bilion lagi akan dilabur dalam penyelidikan serta pembangunan (R&D) untuk kumpulan Osram di seluruh dunia,” jelasnya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan Majlis Tandatangan MoU Kemudahan Mikrokredit Kedah Antara Kerajaan Negeri dan Bank Simpanan Nasional (BSN) serta Majlis Penyerahan Dana Usahawan Melalui NCIA kepada Unit Pembangunan Usahawan Kedah (UPUK) yang diadakan di Wisma Darul Aman.
Menurutnya, dengan pembinaan kilang berkenaan ia dijangka akan mewujudkan 1,000 peluang pekerjaan di KHTP di samping meningkatkan pertumbuhan ekonomi negeri.
Menteri Besar memberitahu, pihak pelabur asing begitu berminat serta yakin terhadap kemampuan Malaysia dan Kedah khususnya dalam membekalkan perkhidmatan yang terbaik bertaraf antarabangsa.
“Kita juga mendapat tahu bahawa banyak syarikat dari dalam dan luar negara yang berminat untuk melakukan pelaburan di Negeri Kedah terutama di KHTP,” katanya.
Sumber : UMTK