KEBAJIKAN GOLONGAN WANITA TETAP DIJAGA



24kebajikan
ALOR SETAR 24 Mei - Kerajaan sentiasa prihatin dan sedaya upaya dalam membantu golongan wanita untuk menikmati kehidupan yang lebih selesa, mesra dan praktikal.
Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Kebajikan Masyarakat, Pertanian dan Asas Tani serta Pembangunan Usahawan, YB. Dato’ Suraya Yaacob berkata, kita perlu bersyukur kerana kebajikan dan taraf hidup wanita di negara ini jauh lebih baik berbanding dengan beberapa negara lain di dunia.
“Ini adalah hasil daripada komitmen Kerajaan untuk membangunkan masyarakat tanpa mengira usia dan keturunan. Segala usaha berkenaan adalah tanda sokongan dan keprihatinan Kerajaan serta masyarakat terhadap wanita,” ujarnya ketika berucap pada majlis perasmian Sambutan Hari Wanita Antarabangsa Peringkat Negeri Kedah 2015 di Perkarangan Taman Budaya Negeri, Pumpong.
Menurutnya, majlis yang diadakan itu adalah bertujuan untuk memberi pengiktirafan kepada golongan wanita yang merupakan penyumbang besar kepada negara khususnya dalam pembinaan modal insan. Selain itu, sambutan yang diadakan itu juga diharap dapat memberi ruang dan peluang sebagai platform kepada wanita untuk dihargai dan menghargai diri sendiri setelah setiap masa berkorban demi keluarga, masyarakat dan bangsa.
“Kerajaan turut bersetuju untuk memberi laluan khas atau kaunter khas kepada golongan wanita. Kerajaan telah memberi saranan ini kepada semua agensi Kerajaan dan swasta untuk sama-sama menghargai wanita,” jelasnya.
Sumber : UMTK