HARGA PERMIT AMBIL PASIR DIKAJI



11jerlun
ALOR SETAR 24 Mei – Kerajaan Negeri akan menyemak semula kadar bayaran permit yang dikenakan terhadap pengusaha pasir sungai dan kuari.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga serta Pembangunan Insan, YB. Badrol Hisham Hashim berkata, kadar bayaran yang dikenakan terhadap pengusaha pasir terlalu rendah dan telah diguna pakai sejak dahulu lagi.
“Kita semak dan kaji untuk menaikkan bayaran terhadap pengusaha pasir ini termasuk bayaran kepada Pejabat Tanah dan Galian, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) serta Jabatan Kerja Raya (JKR) yang masing-masing hanya dikenakan bayaran RM10,000, RM14,000 dan RM40,000,” jelasnya.
Menurutnya, pengusaha pasir dan kuari juga akan diberikan kursus supaya mereka dapat mematuhi arahan dan syarat yang ditetapkan di samping memelihara ekosistem sejagat. Kita akan bagi kursus selama sehari supaya mereka mematuhi syarat dan peraturan ditetapkan dalam menjalankan aktiviti berkenaan sekaligus tidak merosakkan ekosistem sungai dan alam semulajadi,” ujarnya.
Sumber : UMTK