Mahu Tabur Bakti Di Negeri Sendiri



11mahu
ALOR SETAR 11 Mac – “Saya menanam impian menabur bakti di negeri ini sekiranya cita-cita bergelar ahli farmasi menjadi kenyataan, sekaligus menyahut seruan Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir yang mahu anak tempatan berkhidmat di Kedah”.
Begitu kata Wan Nuraqilah Izaati Wan Mohd Rushidi, 18 tahun dari Anak Bukit yang memperolehi keputusan 11A+ dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2014, sekaligus mahu mengikut jejak bapa yang berkhidmat sebagai doktor.
Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah itu berkata, pada masa sama dia mahu membuktikan pelajar aliran agama mampu bergelar seorang profesional dalam bidang perubatan.
“Saya berhajat mahu menyambung pelajaran dalam bidang farmasi di United Kingdom kerana mempunyai impian mahu membantu masyarakat terutama penduduk luar bandar. Malah, saya juga bersetuju dan mahu menyahut seruan Menteri Besar untuk pulang berbakti di negeri ini seperti bapa saya yang bertugas di Hospital Alor Setar,” ujarnya ketika ditemui selepas Majlis Bersama Menteri Besar Kedah bagi meraikan sembilan pelajar terbaik negeri dalam SPM, Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) di Wisma Darul Aman.
Beliau berharap impian itu dapat ditunaikan sekiranya pihak tertentu seperti Kerajaan Negeri memberi sumbangan biasiswa dan tidak mustahil Kedah dipenuhi dengan anak tempatan profesional memberi khidmat bakti di negeri sendiri.
Pelajar Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Keat Hwa, Ooi Ze Yan, 18 tahun yang memperolehi keputusan 12A+ dalam SPM berkata, dia terkejut apabila menerima jemputan, sekaligus menganggapnya sebagai penghormatan besar buat dirinya dan keluarga.
“Saya dan keluarga amat berterima kasih kerana Kerajaan Negeri menawarkan peluang kepada kami untuk berbakti di negeri sendiri,” jelasnya.
Sumber : UMTK