Kedah Sasar Negeri Pertanian



10kedah
ALOR SETAR 10 Mac – Kedah merupakan sebuah negeri yang pesat membangun dan dikenali sebagai negeri pertanian yang membekalkan beras kepada negara dengan nama jolokan ‘Negeri Jelapang Padi’.
Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir berkata, Kerajaan Negeri begitu komited dalam usaha menjadikan negeri ini sebagai pengeluar bekalan makanan utama negara terutama pengeluaran berasnya agar mencapai sasaran 35 peratus berbanding 31 hingga 32 peratus ketika ini.
“Jaminan bekalan makanan adalah penting kerana Kedah sejak sekian lama memainkan peranan. Saya lihat kita tidak ada pilihan lain daripada menggunakan teknologi baru untuk tingkatkan hasil. Namun, dari segi kualiti padi dan beras kita masih terkenal dengan mutu tinggi dan kita akan kekalkan itu selain pada masa yang sama, kita terus berusaha tingkatkan kuantiti beras kita juga,” jelasnya ketika berucap pada majlis perhimpunan bulanan di Perkarangan Wisma Darul Aman.
“Dari segi pelaburan, kita mengalu-alukan mana-mana pelabur asing untuk melakukan pelaburan di negeri ini. Dengan kemasukan pelabur asing, ia secara tidak langsung mampu menjana pendapatan negeri di samping berupaya menjadikan Kedah sebagai sebuah negeri yang membangun,” ujarnya.
Beliau memberitahu, kerjasama yang erat antara rakyat dengan Kerajaan Negeri diharap mampu memberikan kesan yang terbaik dalam usaha bersama-sama membangunkan Negeri Kedah untuk menjadi sebuah negeri yang aman dan makmur.
Sumber : UMTK