Bersama Sekat Fahaman Seleweng Akidah



11bersama
ALOR SETAR 11 Mac – Kemasukan ajaran atau fahaman menyeleweng ke negara ini, bukan sahaja berisiko memudaratkan akidah ummah, tetapi berpotensi mencetuskan perpecahan dalam kalangan umat Islam.
Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir berkata, usaha memupuk perpaduan dalam kalangan rakyat, walaupun membabitkan proses yang panjang, wajar dilakukan dengan menunjukkan tahap kematangan berasaskan nilai hormat-menghormati antara satu sama lain untuk menangkis ancaman sedemikian.
Menurutnya, kejayaan Rasulullah SAW membangunkan Madinah menjadi sebuah kota yang kuat dan disegani adalah hasil daripada perpaduan yang wujud dalam kalangan rakyat. Baginda berjaya menyatukan segenap lapisan rakyat yang merangkumi kaum Muhajirin dan Ansar serta kaum-kaum lain yang tinggal di Madinah.
“Saya percaya, kita juga mampu memupuk perpaduan dalam kalangan segenap lapisan rakyat dan banyak perkara tidak diingini dapat kita elakkan. Dalam konteks negeri dan negara kita, Kerajaan sentiasa mengambil langkah tegas memelihara kesucian agama Islam di negara ini kerana perpecahan, kemasukan ajaran atau fahaman yang menyeleweng bukan sahaja memudaratkan akidah ummah, tetapi juga akan mengakibatkan berlakunya perpecahan,” ujarnya.
Beliau berkata demikian ketika merasmikan Majlis Menghafal Al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke-36 yang berlangsung di Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kampus Mergong.
Sumber : UMTK