Perketat Saringan Ceramah Asing

5perketat

ALOR SETAR 5 Febuari – Kerajaan Negeri menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) memperketatkan proses saringan penceramah asing, terutama dari negara yang mempunyai kaitan dengan pergerakan ekstremis atau militan, lebih-lebih yang cenderung dengan pergerakan militant Negara Islam (IS).

Pengerusi Jawatankuasa Agama, Hal Ehwal Masyarakat India dan Siam, Sumber Tenaga Manusia dan Pelancongan, YB. Dato’ Mohd Rawi  Abdul Hamid berkata, saringan penceramah dari negara luar yang dijemput sama ada secara terbuka atau tertutup, turut disaran dilakukan di semua institusi pendidikan termasuk institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan swasta.

“Saya yakin KDN mempunyai senarai pencemarah atau ustaz yang cenderung kepada ekstremis sebelum mereka menyebarkannya di negara ini,” ujarnya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan berjumlah RM360,000 kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) di Kedah di Sekolah Rendah Islam Alor Setar.

Menurutnya, ia bagi mengelak mereka menyampaikan ajaran berunsurkan ekstremis kepada golongan muda yang belum matang dan mudah terpengaruh jika ditawarkan dengan ganjaran syurga tanpa perlu bersusah payah.

Sumber : UMTK