Gua Gunung Keriang Produk Baru Pelancongan

5gua

ALOR SETAR 5 Febuari – Gua Gunung Keriang akan disenaraikan sebagai salah satu lokasi pelancongan menarik dalam kalendar Tahun Melawat Kedah 2016.

Pengerusi Jawatankuasa Agama, Hal Ehwal Masyarakat India dan Siam, Sumber Tenaga Manusia dan Pelancongan, YB. Dato’ Mohd Rawi  Abdul Hamid berkata, Kerajaan Negeri kini giat membangunkan semula kawasan itu.

“Sebagai permulaan, kita akan melantik kontraktor yang menyelenggara lif baharu dibina berdekatan pintu masuk ke gua berkenaan. Lif setinggi bangunan tujuh tingkat itu dibina sebagai tarikan orang ramai berkunjung ke gua itu,” katanya kepada pemberita pada Program Jelajah Gua Gunung Keriang.

Menurutnya, lif tersebut telah siap sepenuhnya, Cuma Kerajaan Negeri akan menilai kontraktor yang mempunyai pengalaman untuk memulakan operasi lif itu dalam masa terdekat.

“Keunikan gua itu ialah terdapat batu Kristal yang mempunyai nilai yang tinggi dan masih boleh dilihat orang ramai sehingga kini. Kita sedang mengambil contoh negara China di mana mereka menggunakan pencahayaan yang baik untuk mencantikkan batu Kristal yang terdapat di dalam gua itu,” jelasnya.

Tambahnya, Kerajaan Negeri akan memperbanyakkan aktiviti di kawasan itu yang menjadi tumpuan orang ramai dalam usaha menjadikan gua Gunung Keriang sebagai salah satu produk pelancongan di Negeri Kedah.

Sumber : UMTK