Kedah Laksana Perumahan Penjawat Awam Tahun 2015

8kedah laksana
ALOR SETAR 8 Januari – Golongan penjawat awam di Negeri Kedah berpeluang memiliki rumah dengan harga mampu milik melalui projek perumahan penjawat awam yang bakal dilaksanakan.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga serta Pembangunan Insan, YB. Badrol Hisham Hashim berkata, projek berkenaan dijangka akan dimulakan pada awal tahun 2015 di Bukit Pinang.
Menurutnya, konsep perumahan itu adalah antara terawal dilaksanakan di Negeri Kedah selepas pelaksanaannya di Putrajaya. Kerajaan melalui Bajet 2015 meluluskan peruntukan membina perumahan penjawat awam.
“Ini juga satu penghormatan kepada penjawat awam di Kedah dan mereka yang berkelayakan boleh memohon melalui Bahagian Perumahan Setiausaha Kerajaan Negeri,” ujarnya.
Dalam pada itu, jelasnya, Kerajaan Negeri akan lebih fokus dalam usaha membina lebih banyak rumah mampu milik di negeri ini untuk keperluan golongan berpendapatan rendah.
“Baru-baru ini kita memutuskan satu dasar perumahan yang lebih komprehensif selepas kita kaji data pendapatan penduduk Kedah. Jadi kita akan beri tumpuan kepada rumah mampu milik dan ini satu pendekatan yang Kerajaan perlu ambil bersesuaian dengan peratusan pendapatan penduduk sebanyak 50 peratus bagi mereka yang berpendapatan RM1,000 hingga RM3,000,” katanya.
Tambahnya, sasaran pembinaan rumah pelbagai jenis di negeri ini telah mencapai sasaran bagi tahun 2014 iaitu sebanyak hampir 12,000 unit berjaya dibina.
Sumber : UMTK