Tapak Bandar Sains Dan Perubatan Kedah Dikenal Pasti


29tapak

ALOR SETAR 29 Oktober-  Kerajaan Negeri telah mengenal pasti tanah seluas 600 hektar untuk dijadikan Bandar Sains dan Perubatan Kedah di Bandar Baharu.

Pengerusi Jawatankuasa Sains, Inovasi dan Teknologi Maklumat, Komunikasi dan Teknologi Tinggi, YB. Norsabrina Mohd Nor berkata, projek itu bertujuan menggalakkan pelaburan tempatan dan asing dalam bidang sains dan perubatan.

Selain itu, katanya, ia juga memastikan proses pembangunan dapat dikembangkan ke kawasan Bandar Baharu yang merupakan daerah paling selatan di negeri ini.

“Projek ini diumumkan oleh Menteri Besar Kedah, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir baru-baru ini. Buat masa ini, tapak tanah telah dikenal pasti dan kita juga giat mengadakan perbincangan dengan beberapa pemain utama dalam industri sains dan perubatan untuk menanam modal di situ,” ujarnya.

Setakat ini, katanya, beberapa syarikat dari Eropah dan Jerman telah menunjukkan minat untuk melabur.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bandar Baharu berkata, jika tiada sebarang masalah, projek Bandar Sains dan Perubatan Kedah itu akan dimulakan dalam tempoh setahun dari sekarang.

Sumber : UMTK