50 Masyarakat Siam Terima Sumbangan Sempena Hari Wesak

14siamHarun Aziz (dua dari kiri) beramah mesra dengan salah seorang warga emas masyarakat Siam sempena lawatannya pada Hari Wesak di Watt Siam Kampung Simpang Empat, Baling, Kedah, kelmarin. -Utusan/Norlia Ramli

BALING 14 Mei - Sempena me­nyambut Hari Wesak, 50 orang yang terdiri daripada masyarakat Siam dari Kampung Watt Siam di sini menerima sumbangan seperti beras dan barangan makanan lain untuk meringankan beban mereka.

Ahli Dewan Undangan Ne­geri (ADUN) Kupang, Harun Aziz berkata, kerajaan sa­ngat mengambil berat terhadap masyarakat Siam di negeri ini dan bantuan yang diberikan hari ini membuktikan masyarakat Siam tidak pernah dipinggirkan.

“Sumbangan ini adalah untuk warga emas, ibu-ibu tunggal dan orang-orang miskin yang daif sempena menyambut perayaan keagamaan masyarakat Siam yang jatuh pada Mei ini.

“Semoga sumbangan ini dapat meringankan bebanan per­belanjaan ketua keluarga untuk menyambut Hari Wesak," kata­nya ketika melawat warga emas di Kampung Watt Siam, Simpang Empat di sini semalam.

Dalam pada itu, Harun juga menyeru supaya masyarakat Siam bersatu padu bagi menjaga keamanan dan keharmonian antara kaum.

“Perpaduan dan keharmonian amat penting untuk menjalinkan ikatan yang baik di antara rakyat, di samping menjaga kestabilan dan keamanan negara," ujarnya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kerja dan Kese­la­matan Kampung (JKKK), Tawoon Boonseng, 54, berkata, masyarakat Siam di kawasan itu sentiasa menjaga perhubungan yang baik sesama mereka.

“Kami juga menghormati ma­syarakat lain kerana kita hidup berbilang bangsa dan agama," kata Tawoon.

Sumber: Utusan