Oleh SAFINA RAMLI
CHE
Ismail Jaafar terpaksa memasang pam bagi menyedut air telaga akibat
gangguan bekalan air yang berlarutan di Kampung Panchor Pokok Sena,
Kedah, baru-baru ini.
POKOK
SENA 5 Februari - Setiap hari sejak lima tahun lalu kira-kira 700
penduduk di Kampung Panchor di sini terpaksa bangun seawal pukul 4 pagi
untuk menadah air disebabkan masalah gangguan bekalan air di kampung
mereka.
Masalah
tersebut semakin meruncing apabila setiap kali tiba musim perayaan dan
perkara itu membuatkan urusan seharian penduduk seperti mandi, membasuh
dan memasak menjadi sukar.
Seorang
penduduk, Idrus Che Ismail, 34, berkata, masalah gangguan air yang
melanda kampung tersebut sudah banyak kali diadukan kepada Syarikat Air
Darul Aman (SADA), namun masih gagal diselesaikan.
"Musim
cuti perayaan Tahun Baharu Cina ini membuatkan bekalan air semakin
meruncing di kampung ini, bekalan air yang dihantar oleh lori SADA juga
tidak mempunyai jadual yang tetap.
"Setiap
hari kami terpaksa bangun seawal pukul 4 pagi untuk menadah air dan
kami sudah tidak mampu bersabar dengan keadaan ini lagi.
"Bekalan
air pula hanya ada pada waktu pagi dan ketiadaan air menyukarkan urusan
seharian kami," katanya ketika ditemui di Kampung Panchor di sini
baru-baru ini.
Menurutnya, bekalan air mula terganggu di kampung tersebut selepas banyak taman perumahan dibina di kawasan Pokok Sena.
"Rumah
kami mempunyai telaga namun airnya tidak boleh diminum kerana berminyak
dan hanya boleh digunakan untuk membasuh pakaian atau pinggan mangkuk.
Sumber: Utusan