Banjir: 71 Keluarga di Pendang Terpaksa Dipindahkan

banjirpendang
ABDUL Rahman Ismail (kiri) melawat mangsa banjir yang berpindah ke pusat pemindahan di Kompleks Rakan Sukan Tanah Merah, Pendang, Kedah, semalam.

PENDANG 23 Oktober - Seramai 250 orang melibatkan 71 keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan Kompleks Rakan Sukan Tanah Merah, di sini hari ini selepas rumah mereka dinaiki air ekoran hujan sejak semalam.

Pegawai Daerah Pendang, Abdul Rahman Ismail berkata, kesemua mangsa yang dipindahkan membabitkan empat mukim iaitu Guar Kepayang, Padang Pusing, Air Puteh dan Bukit Raya.

"Kita menubuhkan bilik gerakan banjir sejak semalam dan buat masa ini kita hanya membuka sebuah pusat pemindahan.

"Penduduk dinasihatkan segera berpindah ke pusat pemindahan yang dibuka 24 jam itu sekiranya kawasan rumah mereka dinaiki air," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Mangsa, Rosliza Abdul Razak, 26, berkata, mereka sekeluarga mula berpindah ke pusat pemindahan pukul 9 pagi semalam apabila kawasan rumah mula dinaiki air.

"Walaupun air hanya naik pada paras lutut di luar rumah sejak tiga hari lalu namun saya dan suami nekad untuk berpindah kerana bimbang keselamatan kami dan dua orang anak yang berumur tiga tahun dan dua bulan," katanya.

Rosliza yang tinggal di Kampung Bonggol Besi di sini berkata, ini merupakan pengalaman kelima dia dan keluarganya berpindah ke pusat pemindahan disebabkan kawasan rumah mereka sering dinaiki air pada musim hujan.

Seorang lagi mangsa, Marshitah Said, 28, memberitahu, kedudukan rumahnya di Kampung Batu Hampar Kanan di sini yang terletak berhampiran Sungai Pendang menyebabkan dia mengambil keputusan untuk pindah ke pusat pemindahan sejak pagi semalam.

Sumber: Utusan