SIAP SEDIA HADAPI GELOMBANG KEDUA


8siap
ALOR SETAR 8 November - Kerajaan Kedah bersiap sedia menghadapi kemungkinan berlaku banjir gelombang kedua, kata Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah.
Beliau berkata semua jabatan dan agensi termasuk Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela), Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah diarah untuk sentiasa bersiap sedia.
"Kita telah ambil maklum dan semua persiapan telah dibuat di peringkat daerah masing-masing sebagai persediaan sekiranya berlaku banjir gelombang kedua.
"Jabatan Meteorologi (MET) Malaysia juga diharapkan dapat menyebarkan maklumat secara menyeluruh berkaitan perubahan cuaca dan memaklumkan lebih awal supaya persediaan pemindahan segera boleh dilakukan," katanya kepada pemberita di Wisma Darul Aman, di sini hari ini.
Terdapat laporan mengenai negeri-negeri di utara Semenanjung dijangka menghadapi banjir gelombang kedua.
Sementara itu, Ahmad Bashah berkata, beliau telah meminta setiap majlis perbandaran daerah untuk memantau dan melihat sistem perparitan yang sempurna di kawasan masing-masing bagi memastikan aliran air yang lancar memandangkan hujan yang turun luar biasa kini.
Terdahulu, pada Majlis Perjumpaan Muafakat Belia Kedah, beliau mengumumkan peruntukan berjumlah RM100,000 untuk program pembangunan belia.
Sumber : Sinar