TARIK GENERASI MUDA MINATI DUNIA SAINS



27tarik
GURUN 27 April - Dalam usaha memperkukuh serta menarik minat generasi muda terutamanya pelajar mencintai dunia sains dan bidang berkaitan, sebuah pusat sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM) bakal diwujudkan di Taman Teknologi Tinggi Kulim (KHTP) menjelang Oktober depan.
Menurut Pengerusi Jawatankuasa Sains, Inovasi dan Teknologi Maklumat, Komunikasi dan Teknologi Tinggi serta Sumber Tenaga Manusia negeri, Datuk Norsabrina Mohd. Nor, pusat pem­belajaran dan latihan itu merupakan hasil kerjasama banyak pihak termasuk kerajaan negeri, Perbadanan Pembangunan Multimedia (Mdec) serta syarikat multinasional yang bertapak di KHTP.
“Mengikut perancangan, pusat STEM itu akan mempunyai pelbagai fungsi. Selain daripada ruang pameran, latihan juga akan diberikan kepada para pelajar, lepasan sekolah, mahasiswa mahu pun pekerja dalam sektor tertentu agar mereka menjadi lebih mahir serta ‘mesra’ sains dan teknologi.
“Setakat ini kertas cadangan untuk mewujudkannya sudah diluluskan kerajaan negeri malah tapak pembinaannya juga sudah difikirkan. Cumanya kami kini di peringkat mencari dana bagi memastikan hasrat tersebut menjadi keny­ataan,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan Program Menjelajah Petronas 2016 peringkat zon utara di Petronas Fertilizer (Kedah) Sdn. Bhd., di sini baru-baru ini.
Seramai 130 pelajar cemerlang dari Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Pengkalan Hulu, MRSM Beseri, Sekolah Menengah Sains Kubang Pasu serta Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kubang Pasu menyertai program tersebut yang bertujuan mendedahkan mereka mengenai peluang yang ada untuk mendapatkan biasiswa serta pekerjaan di syarikat milik kerajaan (GLC) tersebut.
Mengulas lanjut katanya, penubuhan pusat itu tepat pada masanya memandangkan statistik sedia ada menunjukkan tidak sampai 20 peratus pelajar negeri ini memilih untuk meneruskan pem­belajaran dalam bidang sains selepas tingkatan lima.
“Keadaan itu perlu diperbetulkan segera kerana negeri ini memerlukan banyak pekerja mahir dan berpengetahuan tinggi dalam bidang berkenaan terutamanya untuk menarik pelabur luar ke KHTP yang kian berkembang.
“Setakat ini kami menyasarkan agar pusat tersebut dapat dirasmikan pembukaannya pada Minggu Sains Kedah yang dijangka akan diadakan pada Oktober nanti,” katanya.
Antara syarikat multinasional yang teribat dalam membangunkan pusat berkenaan adalah syarikat pmbuat wafer semikonduktor terkemuka, Silterra Malaysia Sdn. Bhd. (Silterra) serta Pengeluar panel solar, First Solar Sdn. Bhd. (First Solar).
Oleh : Mohd Rafie Azimi
Sumber : Utusan