Usah Terpedaya Jual Beli Borang Permohonan

16usah

SUNGAI PETANI 16 Jul -  Golongan nelayan diminta tidak terpedaya dengan penjualan borang permohonan bagi mendapatkan rumah nelayan Tanjung Dawai yang belum mendapat keizinan mana-mana pihak.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengangkutan dan Perumahan, YB. Dato’ Tajul Urus Mat Zain berkata, pihaknya dimaklumkan berlakunya proses jual beli borang permohonan projek rumah nelayan itu yang ternyata menjadi tumpuan orang ramai.

Menurutnya, Kerajaan Negeri mahupun Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) belum mempelawa mana-mana pemohon untuk projek berkenaan. Pihaknya belum membuka sebarang permohonan dan borang pun belum diedarkan.

“Kalau ada orang kata boleh beli borang dan isi, sebenarnya itu tidak betul. Saya akan berbincang dengan LKIM berhubung perkara itu dan meneliti syarat permohonan yang akan ditetapkan terlebih dahulu sebelum dibuka. Saya akan mengadakan perbincangan dengan LKIM dalam masa terdekat mengenai Prosedur Operasi Standard (SOP) untuk syarat-syarat penerima,” jelasnya ketika berucap pada majlis penyampaian Elaun Sara Hidup Nelayan.

Beliau memberitahu, antara syarat-syaratnya ialah pemohon mesti generasi kedua nelayan yang bebas dadah, berumur 45 tahun ke bawah dan masih belum memiliki rumah. Keutamaan akan diberikan kepada pemohon yang sudah berkeluarga tetapi menumpang dengan ibu bapa.

Dalam perkembangan sama, katanya, pihaknya berpuas hati dengan projek pembinaan rumah nelayan itu yang dijangka siap pada Mac 2016. Pihaknya menyasarkan tawaran rumah berkenaan akan dibuka kepada peserta sekitar Mac hingga Mei 2016. Difahamkan, sebanyak 300 unit rumah banglo dengan konsep perumahan nelayan moden akan disediakan secara percuma, termasuk kemudahan dan kelengkapan lain sebagai memberi keselesaan kepada golongan itu.

Sumber : UMTK