MENINGKATKAN SISTEM TELEKOMUNIKASI



6meningkatkan
ALOR SETAR 6 Mei – Kerajaan Negeri tetap memberikan tumpuan dalam usaha meningkatkan sistem telekomunikasi terutama kepada sekolah-sekolah di negeri ini ke arah melahirkan masyarakat yang celik IT.
Pengerusi Jawatankuasa Sains, Inovasi dan Teknologi Maklumat, Komunikasi dan Teknologi Tinggi, YB. Dato’ Norsabrina Mohd Nor berkata, pihaknya turut memasang sistem berkenaan kepada 662 sekolah di negeri ini dalam usaha mendidik pelajar-pelajar agar mencintai teknologi maklumat (IT).
“Kita ingin menerapkan nilai-nilai murni di kalangan pelajar untuk mendalami ilmu pengetahuan mengenai teknologi maklumat ketika belajar di sekolah,” ujarnya ketika menjawab soalan lisan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pedu, YB. Kama Noriah Ibrahim pada Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah Kali Ke-13 di Wisma Darul Aman.
Menurutnya, pihaknya akan membuat penambahbaikan Internet 1Malaysia di setiap daerah di negeri ini dalam usaha memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada masyarakat.
“Kita turut bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dalam usaha memantapkan lagi perkhidmatan sistem telekomunikasi di negeri ini,” jelasnya.
Sumber : UMTK