Warga Emas Lumpuh Terima Kerusi Roda



23warga
SIK 23 Mac - Warga emas yang lumpuh akibat ditimpa balak gembira apabila menerima kerusi roda baharu bagi mengantikan kerusi rodanya yang telah rosak. Azizan Husin, 63, dari Pekan Sik, berkata, dia tidak mampu untuk membeli kerusi roda yang baharu kerana telah hilang pekerjaan selepas terbabit dengan kejadian ngeri ditimpa balak pada September 2012.
"Saya tidak mampu melakukan apa-apa pekerjaan lagi, hanya boleh baring dan duduk sahaja kerana badan telah lumpuh. Saya hanya mengharapkan bantuan anak-anak yang tidak seberapa kerana mereka juga ada tanggungannya sendiri," katanya.
Mengimbau kejadian itu, Azizan berkata, ketika itu dia bekerja sebagai pemandu lori balak yang mengangkut kayu-kayu balak dari Pedu untuk dihantar ke Menglembu, Ipoh. Ketika tiba di kawasan penghantaran kayu balak, dia cuba membuka rantai yang mengingat kayu-kayu balak untuk proses membawa turun kayu-kayu tersebut.
"Tiba-tiba, kayu-kayu balak itu menggelungsur jatuh dari lori lalu menghempap belakang badan dan kaki menyebabkan saya tersepit serta tidak sedarkan diri. Selama 19 hari saya mendapatkan rawatan di Hospital Besar Ipoh, kaki kanan saya terpaksa dipotong," ujarnya.
Sejak itu, Azizan hanya mampu bergerak dengan menggunakan kerusi roda kerana separuh badan bermula dari pinggang hingga ke kakinya lumpuh. Menurutnya lagi, sumber pendapatannya hanya daripada bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan dan dia juga terpaksa menyara anak sulungnya, Daliyana Azizan, 34, yang kelainan upaya (OKU).
Isterinya, Azizon Pilus, 60, berkata, dia tidak mampu untuk keluar bekerja kerana suami dan anak sulungnya itu perlukan penjagaan rapi. Beliau tidak boleh meninggalkan mereka dan perlu menjaga kedua-duanya sepenuh masa termasuk makan minum, keperluan ke tandas dan sebagainya.
"Suami saya juga perlu berulang alik untuk mendapatkan rawatan di hospital dan juga mengurut selain menguruskan anak OKU," katanya lagi.
Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Luar Bandar dan Pembasmian Kemiskinan, YB. Datuk Mohd Tajudin Abdullah berkata, kebajikan rakyat yang miskin dan sakit sentiasa diberi perhatian olehnya.
"Saya akan membantu mereka yang uzur bagi meringankan sedikit bebanan yang ditanggung supaya kebajikan mereka juga terjaga. Diharapkan agar mereka tabah menghadapi dugaan hidup dan sentiasa bersabar menempuh ujian daripada Allah," katanya ketika menyerahkan kerusi roda baharu dan sumbangan wang serta makanan kepada Azizan.
Sumber : UMTK