Nelayan Darat Disaran Buat Lesen

8nelayan
SUNGAI PETANI 8 Januari – Nelayan darat yang aktif menjalankan kegiatan perikanan serta memiliki sampan disaran membuat pendaftaran lesen nelayan bagi membolehkan golongan itu turut menerima insentif Kerajaan.
Pegawai Perikanan Negeri Kedah, Mohd Rodhi Rejab berkata, pendedahan itu dibuat berikutan ramai nelayan darat masih tidak mengetahui manfaat yang boleh diperoleh sekiranya mereka berdaftar.
“Pendaftaran bertujuan menyelaraskan bantuan kepada golongan yang berhak menerima kemudahan seperti nelayan lain,” jelasnya ketika melakukan pelepasan benih udang galah oleh Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Sungai Petani di Kampung Transit Jambatan Merdeka.
Menurutnya, pendaftaran lesen nelayan oleh nelayan darat membolehkan golongan itu mendapat faedah seperti bantuan minyak, sampan, membaiki rumah nelayan dan elaun bulanan sebanyak RM200.
Dalam pada itu, sebanyak 50,000 benih udang galah berusia kira-kira tiga minggu dilepaskan ke perairan umum Sungai Muda dekat Jambatan Merdeka bagi menambah bekalan selain meningkatkan pendapatan golongan nelayan darat.
Difahamkan, udang galah ini berpotensi membesar sehingga anggaran 400 gram seekor dalam tempoh enam hingga lapan bulan.
Turut hadir dalam majlis itu ialah Pegawai Perikanan Daerah Kuala Muda, Mohamad Md Yusoff.
Sumber : UMTK