Peniaga Makanan Perlu Daftar Dengan Jabatan Kesihatan

30peniaga

ALOR SETAR 30 Oktober – Pengusaha makanan di sekitar negeri ini diminta melakukan pendaftaran premis mereka dengan Jabatan Kesihatan Daerah masing-masing sebelum tempoh penguatkuasaan dilakukan tidak lama lagi.

Pengerusi Jawatankuasa Alam Sekitar, Hal Ehwal Masyarakat Cina, Kesihatan dan Perpaduan, YB. Dato’ Dr. Leong Yong Kong berkata, tindakan berkenaan perlu diambil bagi memastikan pengusaha premis makanan mematuhi garis panduan yang ditetapkan Kerajaan menurut Peraturan-Peraturan Kebersihan Makanan (PKM) 2009.

“PKM telah diwartakan pada 2009 dan selepas tiga kali penangguhan pelaksanaannya, peraturan berkenaan dikuatkuasakan bermula 1 Januari 2014. Tujuan peraturan ini diperkenalkan adalah untuk memastikan pengendali makanan mengikuti garis panduan yang ditetapkan agar menjamin kesihatan makanan selain beberapa aspek lain yang harus ditekankan,” ujarnya.

Beliau memberitahu, antara pengusaha makanan yang terlibat dalam peraturan berkenaan adalah pemilik kilang memproses, pemborong, restoran, pengusaha katering, pengusaha dapur asrama, gera, penjaja statik dan bergerak.

Sumber : UMTK