Program Azam Tani Tingkatkan Taraf Hidup

11azam
BALING 11 September - Program Azam Tani yang diilhamkan sejak 2010 menunjukkan prestasi positif daripada peserta apabila pendapatan mereka meningkat daripada sebelumnya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kupang, YB. Harun Aziz berkata, program ini adalah salah satu daripada sasaran Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) mempertingkatkan taraf hidup rakyat.

"Projek ini adalah salah satu daripada inisiatif di bawah program 1Azam yang diperkenalkan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat bertujuan meningkatkan taraf hidup rakyat,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Majlis Penutupan Kursus Modal Insan dan Pengurusan Kewangan Peserta Azam Tani Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian (MARDI) Negeri Kedah dan Pulau Pinang di Hotel Bayu, di sini.

Seramai 100 peserta dari Kedah dan Pulau Pinang menghadiri kursus tersebut sebagai persiapan untuk membina projek baru mahupun yang sedia ada ke arah yang lebih berdaya maju. Melalui kursus itu, peserta diberi pendedahan pengetahuan, kemahiran serta daya saing golongan sasar di dalam bidang pertanian.

Turut hadir dalam majlis itu ialah ADUN Bayu, YB. Dato’ Azmi Che Husin; Pengarah Pusat Promosi dan Pembangunan Teknologi MARDI, Jamaludin Salim; Pengarah MARDI Kedah, Rashidan Ariffin dan Pengarah MARDI Pulau Pinang, Azmi Abdul Razak.

Sumber : UMTK