Wujud Dasar Perumahan Negeri

18dasar
ALOR SETAR 18 Ogos – Dasar Perumahan Negeri akan dimuktamadkan pada Oktober 2014 sebagai langkah untuk mewujudkan lebih banyak rumah mampu milik untuk rakyat.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga serta Pembangunan Insan, YB. Badrol Hisham Hashim, Kerajaan sedang mengkaji dan menambah baiknya agar memberi manfaat kepada semua pihak.

Menurutnya, dasar perumahan yang baru itu akan diperkemaskan dari segi levi, komposisi dan harga rumah yang akan dibina pada masa akan datang agar relevan dengan matlamat Kerajaan menyediakan rumah mampu milik.

“Pada masa sekarang, kita masih menggunakan dasar lama dan sedang mengemas kini beberapa aspek yang perlu diambil kira supaya rumah mampu milik, terutama kos sederhana dapat direalisasikan.

“Kita sedang memberi taklimat kepada pemaju dan pihak berkuasa tempatan (PBT) mengenai dasar itu,” katanya ketika menjawab soalan lisan YB. Dato’ Ir Phahrolrazi Mohd Nawawi (PAS-Pengkalan Kundor) pada Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Dewan Undangan Negeri Kedah Ketiga Belas di Wisma Darul Aman, di sini.

Beliau berkata, walaupun dirangka sejak empat tahun lalu, pelaksanaannya tidak perlu dilakukan tergesa-gesa agar tidak menimbulkan sebarang kesan kelak.

“Dasar Perumahan Negeri turut mengambil kira dan akan memastikan setiap isi rumah tempatan mampu memiliki rumah berdasarkan tahap kemampuan,” ujarnya.

Sumber:UMTK