Istiadat Perbarisan Dan Meletak Kalungan Bunga Sempena Hari Pahlawan

17pahlawan
ALOR SETAR 17 Julai – Istiadat Perbarisan dan Meletak Kalungan Bunga  Sempena Sambutan Hari Pahlawan Peringkat Negeri Kedah 2014 berlangsung dengan penuh istiadat di Tugu Peringatan, Jalan Tunku Bendahara, di sini.

Majlis yang berlangsung itu dimulakan dengan perbarisan menyembah ‘Hormat DiRaja’ dan lagu ‘Allah Selamat Sultan’ serta ‘Negaraku’ turut dimainkan.

Seterusnya tiupan ‘Last Post’ dan pembacaan sajak bertajuk ‘Pahlawan’ oleh  Leftenan Mohd Hafiz Abdullah dari Kolej Tentera Udara Alor Setar.

Majlis kemudiannya diteruskan dengan kalungan bunga oleh Tunku Temenggong Kedah, Yang Teramat Mulia Dato’ Seri DiRaja Tan Sri Tunku Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah merangkap Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah dan Menteri Besar Kedah, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir .

Panglima Enam Briged Infantri Malaysia, Brigadier Jeneral Mohd Zakaria Yadi bersama Ketua Polis Negeri Kedah, Senior DCP Dato’ Ahmad Ibrahim dan Panglima Wilayah Laut Tiga, Kapten Abau Endin Boon turut mengalung bunga di tugu peringatan itu.

Kalungan bunga diteruskan oleh Komandan Tentera Udara DiRaja Malaysia, Kolonel Sardon Hassan bersama Timbalan Yang Dipertua Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia Negeri Kedah, Encik Shuaib Haji Hussain dan Timbalan Pengerusi Persatuan Bekas-Bekas Polis Negeri Kedah, Encik Mohd Amin Ramli.

Sumber: UMTK