3,200 Penduduk Dapat Manfaat Program BL1M Di Baling

23bl1mABDUL Azeez Abdul Rahim (empat, dari kiri) bersama peserta BL1M di Dewan Tun Abdul Razak, Baling, Kedah, kelmarin.

BALING 23 Februari - Seramai 3,200 penduduk kawasan ini mendapat manfaat melalui program Bantuan Lesen 1Malaysia (BLIM) dengan kerjasama Institut Memandu dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Daripada jumlah itu seramai 1,600 peserta peringkat pertama berjaya memperoleh lesen menunggang motosikal bagi kelas B2 selepas mengikuti semua sukatan pembelajaran yang ditetapkan oleh JPJ.

Ahli Parlimen Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, usaha itu dapat membantu dan memudahkan golongan terbabit terutamanya belia yang tidak memiliki lesen berbuat demikian.

"Pejabat Khidmat Ahli Parlimen mengambil inisiatif untuk membantu mereka yang tercicir supaya mereka tidak ketinggalan untuk memperoleh lesen berkenaan," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan lesen L kepada 850 lagi calon yang berjaya pada peringkat kedua di Dewan Tun Abdul Razak, di sini semalam.

Menurutnya, mereka terpaksa melalui semua peringkat kursus di bilik darjah dan litar sebelum diuji oleh JPJ bagi melayakkan mereka memperoleh lesen belajar memandu (L) dan lesen percubaan (P) selama dua tahun.

Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kupang, Harun Abd Aziz, Ketua Pemuda UMNO Baling, Mohd. Noor Mohd. Amin dan Pegawai Bahagian Korporat JPJ Alor Setar, Ahmad Said Man.

Sempena program itu, turut diadakan seminar kerjaya kepada belia lepasan sekolah untuk mengikuti pelbagai kursus yang ditawarkan oleh Kolej Komuniti dan Pusat Giat Mara.

Kata Abdul Azeez, Pejabat Parlimen Baling turut menawarkan pakej pendaftaran percuma kursus kahwin dan pendaftaran pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Sementara itu, JPJ turut membuka kaunter bergerak untuk membayar saman, memperbaharui cukai jalan, lesen memandu dan pemeriksaan motosikal secara percuma bagi kenderaan yang tamat tempoh cukai jalan melebihi setahun.

Ahmad Said berkata, selain itu JPJ juga berjaya mendaftar lebih 500 ahli Skuad Muda JPJ yang berusia 17 tahun ke atas.

Sumber: Utusan