Ketengahkan Keunikan Bubur Asyura

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH
buburasyura
Badrol Hisham Hashim (dua dari kiri) bersama Suraya Yaacob (empat dari kiri), Badruddin Amiruldin (kanan) dan Pengarah Bahagian Pengiklanan, Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia, Datuk Abdul Khani Daud (kiri) mengacau bubur asyura ketika program Karnival Asyura Negeri Kedah 2013 di Menara Alor Setar, Kedah, semalam.

ALOR SETAR 23 November - Lebih 300 peserta daripada pelbagai agensi kerajaan, swasta dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri ini bergotong-royong menyediakan 41 kawah bubur asyura bagi menyemarakkan sambutan Maal Hijrah 1435 di pekarangan Menara Alor Setar di sini hari ini.

Karnival Asyura Kedah itu dianjurkan oleh Tourism Malaysia Kedah dengan kerjasama kerajaan negeri, Buraqoil, Menara Alor Setar, Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA), Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (KEDA).

Persiapan dilakukan seawal pukul 8 pagi oleh para peserta untuk menyediakan bubur asyura dengan pelbagai resipi agensi masing-masing sebelum diedarkan kepada orang ramai yang melintasi jalan utama berhadapan Menara Alor Setar dan mereka berkunjung ke situ selain di hotel-hotel.

Yang hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga, Perumahan dan Pembangunan Insan negeri, Badrol Hisham Hashim; Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Kebajikan Masyarakat, Pertanian dan Asas Tani serta Pembangunan Usahawan negeri, Datuk Suraya Yaacob; Pengerusi FAMA, Tan Sri Badruddin Amiruldin; Pengarah Tourism Malaysia Kedah, Roslan Othman dan Pengurus Besar Menara Alor Setar, Haslinda Abdul Rashid.

Karnival sehingga pukul 5 petang itu turut dimeriahkan dengan aktiviti lain seperti persembahan The Tariking, persembahan artis, kuiz pelancongan, silat, demonstrasi mengisar beras dan persembahan pancaragam pelajar sekolah.

Badrol Hisham berkata, selain menyemarakkan kedatangan bulan Muharam dan tahun baru kalendar Islam, karnival berkenaan juga mengeratkan ukhuwah sesama jabatan dan NGO di negeri ini serta memperkenalkan menu tersebut kepada para pelancong khususnya dari luar negara.

Katanya, karnival juga adalah sempena Tahun Melawat Malaysia 2014 untuk mewujudkan kepekaan masyarakat terhadap kempen tersebut seterusnya menjadi program Pelancongan Berasaskan Kemasyarakatan (CBT) sebagai salah satu aktiviti pelancongan di Kedah.

"Ini juga memberi peluang kepada pelancong yang berkunjung ke Kedah untuk turut serta dalam komuniti tersebut bagi menimba pengalaman baharu dan merasai aktiviti masyarakat tempatan.

"Para pelancong gemar pada perkara unik dan bubur asyura merupakan makanan tradisional istimewa yang boleh diketengahkan ke peringkat antarabangsa. Kemungkinan karnival ini diadakan setiap tahun dan lebih besar lagi pada tahun depan," kata beliau kepada pemberita selepas melancarkan karnival tersebut.

Dalam pada itu, Roslan berkata, Tourism Malaysia Kedah cuba mempromosikan bubur asyura sebagai salah satu produk pelancongan dengan mempelopori penganjuran karnival seumpama itu yang mendapat sambutan menggalakkan daripada 41 agensi kerajaan, swasta dan NGO.

Katanya, ini secara tidak langsung dapat mengetengahkan bubur asyura utara kepada orang ramai dan pelancong.

"Penyediaan bubur asyura mempunyai pelbagai cita rasa mengikut wilayah seperti di selatan dan timur tanah air. Secara tidak langsung kita mulakan dengan Kedah dan merupakan satu promosi kepada semua," katanya.

Sumber: Utusan