PERDANA MENTERI LANCAR DIGITAL LANGKAWI



19perdana
LANGKAWI 19 Ogos - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancar Digital Langkawi dalam usaha menambahbaik kemudahan berteknologi tinggi di pusat pelancongan terkemuka negara itu bagi kemudahan rakyat dan pelancong.
Majlis pelancaran itu berlangsung di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri di sini sempena Karnival Digital Langkawi berlangsung dua hari bermula hari ini.
Inisiatif yang dibangunkan dengan peruntukan kerajaan lebih RM200 juta ini membolehkan Langkawi menerima penaiktarafan dua kabel dasar laut.
Ia turut melibatkan pembinaan 10 menara telekomunikasi baharu dan perhubungan 47 menara telekomunikasi melalui Kabel gentian fiber sepanjang 152 kilometer di seluruh Langkawi.
Menerusi inisiatif ini, kelajuan dan liputan selain penyediaan liputan rangkaian 4G LTE ditingkatkan di Langkawi yang mempunyai kemudahan 99% liputan 2G, 95% liputan 3G.
Turut dilancarkan Perdana Menteri, inisiatif terbaharu yang diperkenalkan di Langkawi, ‘Cashless @ School’.
Ia merupakan projek rintis oleh Payment Networks (PayNet) iaitu satu sistem pembayaran tanpa wang tunai di lapan sekolah di Langkawi ini.
Oleh : Jamliah Abdullah
Sumber : Utusan