RM208J NAIK TARAF TERMINAL KUALA KEDAH

13terminal
ALOR SETAR 13 Mac - Kerajaan memperuntukkan RM208 juta bagi menaik taraf Terminal Feri Kuala Kedah dalam usaha memberi keselesaan kepada penumpang yang kian meningkat di terminal itu.
Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tong Lai berkata, kerja-kerja menaik taraf terminal berkenaan akan bermula tahun ini yang melibatkan tiga fasa iaitu pembesaran jeti penumpang, jeti kargo dan jeti pengangkut kenderaan.
"Kita merasakan terminal ini semakin sesak terutama ketika musim perayaan dengan penumpang dan jumlah kargo yang keluar masuk, sebab itu kita juga mempelawa syarikat supaya terbabit sama dalam projek ini agar ia dapat disiapkan secepat mungkin," katanya kepada pemberita selepas melakukan lawatan ke terminal itu di sini, hari ini.
Katanya, kerja-kerja menaik taraf itu juga akan melibatkan penambahan kawasan jeti penumpang di kiri dan kanan jeti masing-masing sepanjang 20 meter serta penambahan kawasan berlabuh feri untuk menurun dan menaikkan penumpang yang melibatkan jumlah keluasan pembangunan 10,000 meter persegi.
"Kita telah mendapat kelulusan Unit Perancang Ekonomi (EPU) tapi kerana peruntukan itu memang kurang kita juga tengah melihat sama ada kita boleh gunakan sokongan pihak swasta untuk membinanya," katanya.
Katanya, projek naik taraf itu akan dilaksanakan secepat mungkin dan dijangka mengambil masa tiga tahun untuk disiapkan serta mampu mendatangkan manfaat dari segi pelancongan dan pertumbuhan ekonomi di negeri Kedah.
Tong Lai berkata, ketika ini sebanyak 43 buah feri beroperasi sehari dan jumlah itu dijangka bertambah selepas pembangunan di kawasan terminal itu siap sepenuhnya.
"Penumpang maksimum di sini 800 orang dan kita akan gandakan kepada 1,600 penumpang dengan jumlah trip ditambah kepada 20 trip sehari...saya telah arahkan kepada Jabatan Laut (mengenai perkara ini).
Dalam pada itu, Tong Lai berkata, perkhidmatan feri di Kuala Kedah dan Kuala Perlis akan dilanjutkan sehingga 10 malam sempena Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2017 bermula 21 hingga 25 Mac ini.
"Sekarang ia beroperasi dari 7 pagi ke 7 malam, sempena LIMA nanti kita akan lanjutkan tempoh perkhidmatan hingga pukul 10 malam dan saya mengalu-alukan orang ramai datang ke pameran itu yang dijangka menarik perhatian dunia," katanya.
Beliau juga menasihatkan agar pengusaha teksi di pulau peranginan itu tidak menaikan harga tiket sesuka hati sepanjang LIMA berlangsung kerana boleh menjejaskan kedatangan pelancong ke pulau tersebut. – Bernama
Sumber : Sinar