SKIM BARU DIWUJUDKAN OLEH KERAJAAN NEGERI



24skim
BEDONG 24 April - Kerajaan Negeri telah mewujudkan dua skim baru di samping skim bantuan negeri yang sedia ada iaitu Skim Insentif Kelahiran Anak (IKA) dan Skim Insentif Pendaftaran Orang Kurang Upaya (SIP-OKU).
Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, IKA diberikan kepada bayi yang dilahirkan di Negeri Kedah di mana salah seorang ibu atau bapa merupakan rakyat Negeri Kedah.
“Manakala SIP-OKU merupakan insentif yang diberikan sekaligus sahaja sepanjang hayat kepada OKU yang pertama kali berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Negeri Kedah melalui Sistem Maklumat Orang Kurang Upaya (SMOKU),” jelasnya kepada pemberita selepas majlis perasmian Kuarters Rumah Seri Kenangan Bedong.
Menurutnya, sejak dilancarkan pada tahun 2014 sehingga kini, sebanyak 9,931 orang telah menikmati IKA yang menelan belanja sebanyak RM993,100. Pada tahun 2015, Kerajaan Negeri telah melancarkan satu lagi skim iaitu SIP-OKU. Sehingga kini, seramai 1,416 OKU telah menerimanya dan berjumlah RM141,600.
“Harapan saya juga semoga dengan adanya kuarters baru untuk petugas-petugas di Rumah Seri Kenangan Bedong ini dapat memberi suasana yang lebih kondusif dan selesa kepada semua termasuk ahli keluarga mereka,” katanya.
Sumber : UMTK