MAPAN TINGKATKAN KEHARMONIAN BERBILANG KAUM


17mapan
SUNGAI PETANI 17 April - Pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) diminta agar lebih memberi tumpuan dalam gerak kerja dengan merangkumkan semua NGO di negeri ini di bawah Majlis Permuafakatan NGO Kedah (MAPAN) bagi mewakili suara kelompok masyarakat.
Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, MAPAN perlu meningkatkan sensitiviti kaum bagi mewujudkan keharmonian rakyat berbilang kaum di negeri ini.
Menurutnya, pihaknya berharap agar NGO dapat bertindak dengan baik sebagai kuasa ketiga yang boleh menentukan pendirian dan persepsi masyarakat untuk memberi respons terhadap dasar kerajaan.
“Ini kerana NGO dan kerajaan boleh menjadi rakan kongsi strategik dan menjadi mata dan telinga kepada kerajaan bagi membolehkan lebih banyak isu serta masalah yang berbangkit dapat diselesaikan dengan segera,” ujarnya pada Majlis Ramah Mesra Menteri Besar Kedah Bersama Pemimpin-Pemimpin NGO Utama dan Penyerahan Memorandum Hal Ehwal Masyarakat Cina, India dan Siam yang diadakan di Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah (MPSPK).
Beliau memberitahu, perbincangan mengenai idea serta kegiatan berfaedah untuk masyarakat pelbagai kaum akan diketuai oleh Pengerusi Jawatankuasa Alam Sekitar, Hal Ehwal Masyarakat Cina, India dan Siam, Kesihatan serta Perpaduan, YB. Dato’ Dr Leong Yong Kong.
“Di sesetengah negara, wakil NGO menjadi ahli tetap dalam majlis perundingan atau sekretariat khusus yang memberi input dan terlibat dalam mempengaruhi dasar kerajaan seperti di Korea Selatan dan Jepun,” katanya.
Tambahnya, pihaknya berharap NGO yang diketuai oleh YB. Dato’ Dr Leong Yong Kong dapat membincangkan peranan masing-masing untuk mencapai permuafakatan dalam setiap keputusan demi kepentingan bersama.
“Misalnya isu rumah ibadat yang dibangkitkan boleh dibincang sebelum dimuktamadkan peringkat Kerajaan Negeri atau Pusat. Isu pembinaan kuil atau rumah ibadat di sesuatu tempat perlu dibincangkan dalam MAPAN agar diterima semua pihak dan masyarakat setempat. Sama seperti isu kubur orang Islam dan sebagainya yang dibincangkan terlebih dahulu dalam NGO sebelum dibawa ke peringkat kerajaan,” jelasnya.
Turut hadir dalam majlis itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Alam Sekitar, Hal Ehwal Masyarakat Cina, India dan Siam, Kesihatan serta Perpaduan, YB. Dato’ Dr Leong Yong Kong; Pegawai Daerah Kuala Muda, Tuan Haji Abd Rahman Haji Ismail dan Yang Dipertua MPSPK, Encik Abd Rashid Othman.
Sumber : UMTK