BANTUAN RISDA UNTUK PENOREH GETAH



13bantuan
KUALA NERANG 13 April - Golongan penoreh getah di negeri ini dijangka akan memperolehi bantuan daripada Kerajaan Pusat melalui Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) tidak lama lagi.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Belantek, YB. Dato’ Haji Mohd Tajudin Abdullah berkata, beliau telah berjumpa dengan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berhubung masalah yang dihadapi oleh golongan penoreh getah di Negeri Kedah.
“Saya telah berjumpa dengan beliau dan mengadu mengenai masalah yang dihadapi oleh golongan penoreh getah di negeri ini dan beliau meluluskan peruntukan sebanyak RM2 juta untuk membantu golongan berkenaan,” jelasnya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan Azam Tani dan Bantuan Rakyat Kedah (BARAKAH) kepada penoreh getah dan keluarga miskin dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Nerang yang diadakan di Pusat Komuniti Malaysia, Cikgu Hashim, Kampung Barokhas.
Beliau memberitahu, Kerajaan Negeri juga akan mencari dana yang lain dalam usaha membantu golongan penoreh getah melalui pemberian fasa kedua BARAKAH yang secara tidak langsung dapat meringankan beban yang terpaksa dihadapi oleh golongan berkenaan.
“Dengan suasana penurunan harga getah di pasaran, ia sedikit sebanyak memberi kesan kepada golongan penoreh getah di negeri ini dan kita berharap agar sumbangan berbentuk barangan keperluan dapur dan wang tunai yang disampaikan oleh Kerajaan Negeri dan juga Kerajaan Pusat kepada golongan berkenaan dapat digunakan dengan sebaiknya,” ujarnya.
Turut hadir dalam majlis itu ialah ADUN Kuala Nerang, YB Dato’ Badrol Hisham Hashim.
Sumber : UMTK