PROJEK BAITI JANNATI TNB



12projek
PENDANG 12 September – Seorang ibu tunggal tidak menyangka impiannya untuk memiliki rumah yang dilengkapi perabot baru akhir­nya tercapai, Rafishah Shafie, 54, yang menyara hidup dengan menoreh getah merupakan salah seorang daripada lapan penerima bantuan rumah Projek Baiti Jannati Tenaga Nasional Berhad (TNB) di negeri ini pada tahun ini.
Menurutnya, sebelum memiliki rumah baru yang dibina oleh TNB itu, dia terpaksa menumpang di rumah adiknya, Mohd. Romzi Shafie, 46, sejak berpisah dengan suami pada penghujung tahun lalu.
“Saya bersyukur dan gembira kerana akhirnya saya mempunyai sebuah rumah untuk didiami bersama dua anak, Ellani Othman, 25, dan Nurul Syafiqah, 16. Rumah ini juga akan menjadi tempat berkumpul keluarga anak sulung saya, Nurshuhada Othman, 28, menjelang bulan puasa dan hari raya nanti,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menerima rumah baru yang lengkap dengan perabot bernilai kira-kira RM50,000 menerusi Projek Baiti Jannati TNB di Kampung Lahar Batu.
Rafishah menerima replika kunci rumah tersebut daripada Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Kebajikan Masyarakat, Pertanian, Asas Tani dan Pembangunan Usahawan, YB. Dato’ Suraya Yaacob.
Dalam pada itu, Zubir berkata, sebanyak lapan penerima bantuan rumah dalam projek Baiti Jannati di negeri ini pada tahun ini dengan peruntukan berjumlah RM400,000.
“Lapan penerima yang layak adalah seramai dua orang di Baling dan masing-masing seorang pe­nerima di Pendang, Yan,Jitra, Kuala Nerang, Sungai Petani dan Langkawi,” tambahnya.
Turut hadir dalam majlis itu ialah Pengurus Besar Bahagian Pembahagian TNB Negeri, Zubir Hashim.
Sumber : UMTK