Enakmen Banteras Syiah Dikuatkuasa



15enakmen
ALOR SETAR 15 April – Enakmen Jenayah Syariah Kedah bagi membanteras ajaran Syiah di negeri ini telah dikuatkuasakan pada 1 Mac 2015 dalam usaha menyekat penularan ajaran sesat tersebut.
Pengerusi Jawatankuasa Agama, Hal Ehwal Masyarakat India dan Siam, Sumber Tenaga Manusia dan Pelancongan, YB. Dato’ Mohd Rawi Abdul Hamid berkata, bagaimanapun belum ada tangkapan dibuat di negeri ini buat masa ini di bawah enakmen yang diwartakan sejak dua tahun lalu.
Menurutnya, enakmen berkenaan membolehkan pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang didapati mengamalkan ajaran sesat bukan sahaja melibatkan fahaman Syiah semata-mata.
“Kita akan buat tangkapan berdasarkan aduan apabila diperoleh nanti daripada orang ramai. Sehingga kini, kita tidak boleh membuat sebarang tangkapan kerana tindakan akan hanya boleh dibuat berdasarkan aduan daripada orang ramai, belum ada aduan lagi dibuat. Ini kerana kebanyakan daripada mereka bergerak secara bersembunyi bagi mengelak dihidu pihak berkuasa,” ujarnya.
Tambahnya, Enakmen Jenayah Syariah Kedah itu memperuntukkan Seksyen 9 dan 11 iaitu sekiranya ada orang berdakwah dan menyebarkan ajaran yang menyalahi fatwa bukan sahaja Syiah, malah yang jauh menyimpang daripada ajaran Islam iaitu fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah. Mereka boleh dikenakan tindakan.
“Dengan penguatkuasaan enakmen berkenaan, pihak berkuasa di negeri ini boleh mengambil tindakan termasuk menahan mana-mana pihak yang terbabit secara langsung menyebarkan ajaran sesat di Kedah,” jelasnya.
Sumber : UMTK