Penduduk Taman Selasih Lega Longkang Besar Dibaiki

KULIM 2 September - Penduduk Taman Selasih di sini gembira setelah kerajaan meluluskan peruntukan segera kepada Majlis Perbandaran Kulim (MPK) untuk membina semula longkang besar sepanjang 350 meter yang runtuh akibat hakisan sejak dua bulan lalu.

Naib Pengerusi Persatuan Penduduk Taman Selasih, Che Amat Daud, 53, berkata, langkah memberi peruntukan segera itu wajar bagi memberi keselesaan kepada penduduk dan mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku.

Menurutnya, tindakan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang datang melihat sendiri kawasan itu amat dihargai dan melegakan kira-kira 5,000 penduduk kawasan perumahan tersebut.

"Tindakan membaiki longkang pada masa lalu tidak juga memberi sebarang kesan dan masih lagi berlarutan sampai sekarang. Banyak risiko bakal dihadapi oleh pengguna jalan raya jika tanah di kawasan itu runtuh serta merta," kata Che Amat semalam.

Salah seorang penduduk, Ahmad Mansor, 49, berkata, MPK juga wajar melakukan kajian tentang kedudukan tanah di kawasan perumahan berkenaan.

"Kebanyakan rumah yang didiami oleh penduduk di sini telah dibina sejak 1985, banyak kejadian tanah runtuh berlaku menyebabkan kajian menyeluruh penting," katanya.

Sumber : UTUSAN