Kedah Rancang Perkenal Semula Kempen Senyum

langkawi island

LANGKAWI 2 Oktober - Kerajaan negeri merancang untuk memberi nafas baharu kepada kempen 'Senyum Selalu' melibatkan pelbagai sektor dalam industri pelancongan dan penduduk tempatan bagi memikat hati para pelancong yang berkunjung ke negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Agama, Hal Ehwal Masyarakat India dan Siam, Sumber Tenaga Manusia dan Pelancongan negeri, Mohd. Rawi Abd. Hamid berkata, sikap ramah dan melemparkan senyuman dalam bidang pelancongan adalah penting kerana sikap itu mempengaruhi persepsi pelanggan.

Katanya, penggiat industri pelancongan termasuk di Langkawi masih kurang memberi perhatian terhadap sikap ramah dan budaya senyum jika dibandingkan Thailand dan Indonesia.

"Mungkin kita akan bekerjasama dengan Lembaga Pembangunan Langkawi (Lada) untuk melancarkan semula kempen senyum yang pernah diadakan dahulu.
"Kempen ini melibatkan semua peringkat seperti di kaunter hotel, kedai, restoran, stesen teksi dan lapangan terbang," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian pembukaan hotel terbaharu MK Land Holdings Berhad, Ombak Villa yang disempurnakan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad di sini kelmarin.

Yang hadir sama isteri Dr. Mahathir, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali; Pengerusi MK Land Holdings Berhad, Tan Sri Mustapha Kamal Abu Bakar dan Ketua Pegawai Eksekutif Lada, Tan Sri Khalid Ramli.

Mohd. Rawi berkata, dengan senyuman dapat meletakkan pelancong dalam keadaan selesa, memberi gambaran bahawa mereka sedang diterima dengan hati terbuka dan sedia diberi layanan selain memperkenalkan imej bersopan santun rakyat negara ini.

Katanya, infrastruktur pelancongan boleh dibina tetapi usaha untuk menanam budaya senyum dalam industri tersebut merupakan satu cabaran yang perlu dihadapi.

"Dengan senyuman itu kita tidak perlu berbahasa. Kita tahu orang boleh menilai bahawa kita sedang menerima dengan hati terbuka dan sanggup memberi layanan.

"Lihat di Thailand, hanya dengan senyuman dan perkataan 'sawadikap' sudah cukup untuk membuat pelancong berasa perkhidmatan yang bakal diberikan adalah istimewa," katanya.

Sumber:Utusan