TUNTUT BEKALAN AIR BERSIH



18tuntut
BALING 18 Mac - Penduduk di enam rumah di Kampung Bandar Lorong Padang Tembok menuntut Syarikat Air Darul Aman (Sada) memulihkan bekalan air yang terjejas sejak 10 tahun lalu.
Penduduk, Hazali Ariffin, 59, mendakwa bil tetap perlu dibayar walaupun selama ini terpaksa bergantung kepada air bukit.
“Setiap bulan bil perlu dibayar dengan jumlah RM6 sejak 10 tahun lalu. Kenapa Sada pada Januari lalu turut minta bayaran tambahan deposit sebanyak RM50 setiap rumah walaupun bekalan tiada? Selama ini kami terpaksa guna air bukit berhampiran.
“Banyak kali aduan dibuat tetapi tiada sebarang tindakan dibuat. Dulu pihak Sada beri alasan masalah berpunca dari penyelarasan paip besar, tetapi bila paip sudah siap dipasang penduduk di sini masih tidak dapat bekalan air. Hanya penduduk di kawasan tekanan rendah sahaja yang dapat bekalan air,” katanya di sini, kelmarin.
Seorang lagi penduduk, Asiah Taib, 47, berkata, masalah makin buruk apabila air bukit keruh.
“Rumah saya pasang paip dari rumah ke bukit tetapi air dari sana selalu keruh. Jika hujan airnya lagi keruh. Terpaksa guna juga untuk minum dan mandi,” katanya.
Syakirah Md Isa, 46, berkata, air hanya diperoleh dari bekalan yang dihantar lori Sada setiap minggu.
“Kena telefon Sada baru bekalan dihantar. Kebiasaannya tiga kali seminggu saya akan hubungi Sada untuk dapatkan air. Air dihantar yang diletakkan dalam tong di luar rumah sebelum disedut ke kolah dalam rumah guna mesin dibeli.
“Tetapi pernah juga mereka tidak hantar dalam dua hari dan pakaian terpaksa dibasuh di rumah mak di Bechah Sawa yang jaraknya dari sini enam kilometer,” katanya.
Penduduk, Muin Yaacob, 59, berkata, ketiadaan bekalan dari Sada menyukarkan urusan memandikan jenazah dan kenduri.
“Sebelum ini ada jenazah dimandikan guna air bukit sebab ingin dikebumikan segera. Jika tunggu Sada hantar air memang lewat. Urusan kenduri juga bertambah rumit sebab perlu tunggu lori Sada hantar air,” katanya.
Katanya lagi, Sada juga tidak membaiki paip air yang rosak di kampung tersebut.
“"Kerosakan paip itu salah satu punca tekanan air tidak sampai kepada penduduk,” katanya
Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam dan Komunikasi Korporat Sada, Rofedi Sulaiman berkata, sebuah loji di Sungai Limau Dua akan dibina bulan November sebagai penyelesaian jangka panjang.
Menurutnya, pembinaan loji, pemasangan paip utama dan kolam takungan akan turut dibina di Kampung Lalang dan ia merupakan pakej bagi loji kedua di Sungai Limau.
“Untuk penyelesaian jangka pendek, bekalan air lori akan diagih dua hari sekali di mana sebelum ini dibuat atas permintaan.
“Gangguan di situ sering berlaku kerana rumah penduduk di kawasan tinggi dan diburukkan apabila musim panas melanda pada dua bulan lalu. Pengguna perlu bijak menggunakan air,”katanya.
Sumber : Sinar