Derita Penduduk Bakal Berakhir

25derita

ALOR SETAR 25 September – Projek Tebatan Banjir Sungai Anak Bukit diyakini mampu mengatasi masalah banjir kilat yang sering melanda negeri ini, khususnya di Daerah Kota Setar dan Kubang Pasu.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga serta Pembangunan Insan, YB. Badrol Hisham Hashim berkata, projek menaiktaraf  itu kini dalam proses kelulusan tender dan akan dilaksana segera sebaik kontraktor dilantik.

“Sistem saliran sedia ada tidak dapat menampung jumlah air hujan yang turun, ditambah pula sampah sarap yang menyempitkan laluan hingga menyebabkan banjir kilat,” katanya ketika meninjau sistem perparitan berdekatan Kampung Telaga Bata, Taman Teratai Indah dan Taman Satria.

Beliau menjelaskan, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) diminta menyediakan pelan komprehensif mengatasi banjir kilat sekitar bandaraya ekoran kedudukan tanah lebih rendah berbanding paras laut.
“Itu untuk jangka panjang, selain menaiktaraf longkang dan saliran sedia ada termasuk

mendalamkannya. Bagaimanapun, kita lakukan secara berperingkat kerana melibatkan kos yang tinggi. Kerajaan Negeri melalui JPS telah mengenal pasti lima zon yang sering dilanda banjir kilat,” ujarnya.

Menurutnya, perunding telah dilantik bagi menjalankan kajian serta reka bentuk terperinci semua zon terlibat dan dijangka siap sebelum akhir tahun ini.

Sumber : UMTK