TIADA CADANGAN LAKSANA CATUAN AIR



21tiada
ALOR SETAR 21 April - Kerajaan negeri akan terus memantau empangan ne­geri ini walaupun hujan sekali sekala sejak kebelakangan ini yang menyumbang peningkatan paras airnya.
Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, pihak­nya tidak bercadang melakukan catuan air ekoran peningkatan paras air empangan di seluruh ne­geri ini.
Katanya, agensi berkaitan sentiasa mengadakan mesyuarat setiap hari bagi memantau situasi di empangan terbabit termasuk dua daripadanya iaitu Empangan Beris dan Muda yang dilaporkan kritikal sebelum ini.
“Orang ramai tidak perlu risau dengan perkara ini kerana kita belum ada cadangan untuk lakukan catuan air. Apatah lagi hasil pembenihan awan sejak 12 April lalu berlaku sedikit perkembangan apabila ada hujan dan peningkatan air di empangan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Maj­­lis Anugerah Kecemerlangan Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Perdana di sini hari ini.
Selain itu tambah beliau, pihak­nya turut mengarahkan syarikat pengurusan air negeri ini memberi perhatian pengagihan bekalan air bersih kepada penduduk di loji rawatan bekalan air yang dilaporkan berlaku penyusutan.
“Pihak yang diberi tanggungjawab ambil tindakan perlu jika ada masalah bekalan air dipercayai akibat masalah tekanan di kawasan tertentu seperti kawasan tinggi bekalan air bersih perlu segera dihantar kepada penduduk,” katanya.
Dalam pada itu ketika berucap dalam majlis tersebut, beliau berkata, permuafakatan antara pihak sekolah, ibu bapa dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di setiap sekolah perlu dalam memastikan aspirasi pembangunan pendidikan negeri dilaksanakan.
“Semua pihak harus bagi komitmen dan kerjasama kerana Kedah tidak mahu ketinggalan dalam mencapai prestasi pendidikan terbaik. Anak-anak kita berdepan dengan pelbagai cabaran yang mana pengorbanan semua pihak diperlukan,” katanya.
Dalam majlis sama selain me­nyampaikan hadiah anugerah cemerlang kepada murid sekolah berkenaan Ahmad Bashah turut melakukan pecah tanah bagi pembinaan surau sekolah ter­babit.
Terdahulu beliau juga me­ng­umumkan sumbangan RM50,000 daripada kerajaan ne­geri untuk pembinaan surau ber­kenaan.
Oleh : Jamliah Abdullah
Sumber : Utusan