RM100 JUTA UNTUK PEMBINAAN SEMULA KUARTERS



24juta
BEDONG 24 April - Di bawah Projek Khas Pembaikan Kuarters pada tahun 2013, Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri telah meluluskan peruntukan sebanyak RM100 juta untuk pembinaan semula kuarters institusi kebajikan dan jumlah tersebut dapat menampung sebanyak lima buah institusi.
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, YB Dato’ Sri Rohani Abdul Karim berkata, kuarters Rumah Seri Kenangan Bedong ini mengandungi sebuah rumah Penguasa dan 36 unit rumah bersaiz 1,100 kaki persegi setiap satu dengan tiga bilik tidur dan dua bilik mandi.
Menurutnya, kuarters ini telah dapat disiapkan dalam tempoh 18 bulan mengikut jadual pembinaan dan kuarters yang pertama siap dalam projek Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) dengan peruntukan sebanyak RM21.6 juta.
“Projek pembinaan kuarters ini adalah berdasarkan kepada perancangan pembinaan kuarters baru yang selaras dengan keperluan asas kuarters yang mempunyai komponen yang penting seperti surau, padang permainan dan tempat letak kereta,” ujarnya ketika berucap pada majlis perasmian Kuarters Rumah Seri Kenangan Bedong yang disempurnakan oleh Menteri Besar Kedah, YAB. Dato’ Seri Ahmad Bashah Md Hanipah.
Beliau memberitahu, semua itu adalah selaras dengan hasrat Kerajaan untuk menyediakan kemudahan perumahan dan persekitaran yang selesa bagi kakitangan Kerajaan. Semoga kemudahan perumahan yang disediakan itu akan dapat meningkatkan lagi produktiviti serta menjadikan tenaga kerja jabatan lebih berdedikasi, komited dan efisien.
“Dalam projek pembinaan kuarters pada kali ini, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) juga prihatin terhadap keperluan kakitangan orang kurang upaya (OKU). Oleh yang demikian, sebanyak empat unit kuarters telah dinaiktaraf untuk kemudahan kakitangan OKU,” katanya.
Tambahnya, kemudahan TASKA dan Pusat Sumber juga disediakan untuk memudahkan kakitangan untuk menghantar anak-anak semasa mereka bekerja. Untuk kemudahan itu, KPWKM telah menaiktaraf empat unit kuarters sebagai TASKA dan Pusat Jagaan. Semoga semua kemudahan yang disediakan ini akan memberi manfaat kepada semua kakitangan yang bertugas.
Turut hadir dalam majlis itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Pertanian dan Asas Tani, Pembangunan Usahawan serta Kebajikan Masyarakat, YB. Dato’ Suraya Yaacob.
Sumber : UMTK