HUBUNGAN BAIK ANTARA PELBAGAI KAUM



18hubungan

KUALA NERANG 18 April – Hubungan baik antara pelbagai kaum di negeri ini membolehkan rakyat dapat hidup dalam keadaan aman dan harmoni, sekaligus dapat melahirkan masyarakat yang saling hormat-menghormati antara satu sama lain.
Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, Kerajaan Negeri sentiasa mengambil berat terhadap kesejahteraan rakyat dengan mengamalkan konsep ‘Muafakat Kedah’ yang membolehkan rakyat untuk bersatu dan hidup dengan penuh harmoni.
“Konsep Muafakat Kedah diharap mampu menjernihkan minda masyarakat untuk saling bekerjasama dan bantu-membantu dalam usaha bersama-sama Kerajaan Negeri untuk membangunkan negeri ini,” ujarnya pada majlis perasmian Pesta Songkran Peringkat Negeri Kedah 2016 yang diadakan di Watt Pikul Thaharam.
Menurutnya, hubungan baik di kalangan rakyat pelbagai kaum perlu dieratkan dan dipertahankan agar permuafakatan yang terjalin itu dapat memberi sinar kesejahteraan agar rakyat dapat hidup dengan penuh kebahagiaan.
“Sebagai Menteri Besar, saya berharap rakyat di negeri ini dapat menjalinkan ikatan persaudaraan walaupun berbilang kaum dan agama kerana semangat satu Malaysia mampu menjadikan kita sebagai rakyat yang tahu erti keharmonian,” katanya.
Beliau memberitahu, Kerajaan Negeri tidak pernah meminggirkan masyarakat Siam dalam arus kemodenan negara kerana pelbagai bantuan turut diberikan oleh kerajaan dalam usaha meningkatkan kesejahteraan masyarakat Siam di negeri ini.
“Kita tidak pernah membeza-bezakan kaum kerana kita sentiasa mendengar permasalahan dan rintihan dari mereka dan sekiranya mereka memerlukan bantuan daripada kita, Kerajaan Negeri sedia menghulurkan bantuan,” jelasnya.
Beliau berharap agar masyarakat Siam di negeri ini dapat berkongsi idea dan pendapat dalam usaha bersama-sama Kerajaan Negeri bagi membangunkan negeri ini.
“Program yang diadakan pada hari ini diharap mampu mewujudkan sebuah masyarakat yang harmoni di samping mengeratkan hubungan baik di antara rakyat dengan Kerajaan Negeri,” katanya.

Turut hadir dalam majlis itu ialah Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah (EXCO); Pegawai Daerah Padang Terap, Tuan Mohd Fisol Md Noh; pegawai-pegawai kerajaan dan ketua-ketua jabatan.
Sumber : UMTK