GOLONGAN BELIA GENERASI PELAPIS NEGARA



19golongan
SINTOK 19 April - Golongan belia merupakan generasi pelapis negara di masa depan dan dibahu merekalah letaknya tanggungjawab dalam bersama-sama kerajaan untuk membangunkan negara.
Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Kesenian dan Kebudayaan serta Pembangunan Insan, YB. Dato’ Aminuddin Omar berkata, golongan belia merupakan golongan yang secara tidak langsung menjadi tulang belakang yang akan menentukan hala tuju negara pada masa akan datang.
Menurutnya, golongan belia boleh menjadi tenaga kerja yang penting di negara ini bagi memenuhi peluang pekerjaan yang ditawarkan dalam sektor perkilangan, pertanian dan perkhidmatan.
“Golongan belia juga harus menimba ilmu pengetahuan dan kemahiran agar mereka dapat meningkatkan kemajuan dan pembangunan negara dengan lebih pesat lagi. Kemahiran dan pengetahuan di kalangan belia merupakan salah satu aset yang sangat bernilai yang tidak boleh dijual beli walaupun dengan wang,” ujarnya ketika berucap pada majlis penutup Himpunan Kebangsaan Pemimpin Belia Malaysia yang diadakan di Universiti Utara Malaysia (UUM).
Tambahnya, golongan belia memiliki banyak idea baru dan mempunyai wawasan yang jelas dan mereka mampu menjadi warganegara yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.
“Jika perkara ini benar-benar menjadi kenyataan, pasti golongan belia di negara kita akan menjadi salah satu penyumbang terbesar dan menjadi nadi utama dalam mengecap kegemilangan negara,” katanya.
Beliau menjelaskan, golongan belia perlu melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan, kemahiran, ketahanan diri dan memiliki daya saing yang tinggi. Sekiranya mereka menghayati sepenuhnya budaya ilmu itu, sudah pasti mereka akan menjadi anggota masyarakat yang memiliki pemikiran yang terbuka.
Sumber : UMTK