EMPANGAN BARU DALAM DAERAH PENDANG DAN SIK



26empangan
ALOR SETAR 26 April – Bagi mengatasi masalah kekurangan bekalan air ketika berlakunya cuaca panas dan kering yang berpanjangan, Kerajaan Negeri Kedah akan membina sebuah lagi empangan baru dalam Daerah Pendang dan Sik.
Menteri Besar Kedah, YAB. Dato’ Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, pembinaan empangan baru itu merupakan sebahagian daripada projek Jeniang Transfer yang berperanan sebagai terusan untuk menghantar air daripada Empangan Beris.
“Buat masa ini, kajian pembinaan empangan itu kini berada di peringkat akhir. Kita rancang nak buat Jeniang Transfer sebagai sebuah terusan untuk memudahkan aliran air tetapi kita lihat ini tidak mencukupi. Sebab itu empangan baru perlu diwujudkan,” jelasnya ketika berucap pada Persidangan Dewan Negeri Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga Dewan Undangan Negeri Kedah Ke-13 yang diadakan di Wisma Darul Aman.
Menurutnya, mungkin Empangan Nauk akan menjadi salah satu empangan yang akan dibina di mana Empangan Nauk ini agak besar dan perlu mendapatkan kerjasama pembiayaan daripada Kerajaan Persekutuan dengan anggaran sebanyak RM650 juta.
“Paling utama apabila Jeniang Transfer ada, air di Empangan Beris tidak semata-mata ke Pulau Pinang. Apabila ada projek ini, air di Empangan Beris beri keutamaan kepada Negeri Kedah dengan terkumpulnya di Empangan Nauk sebelum dilepaskan ke Pulau Pinang,” ujarnya.
Sumber : UMTK