1,500 Beg Kitab Untuk Pondok

DSC 0128copy

PENDANG 22 Jul – Sebanyak 1,500 beg kitab diserahkan kepada 11 pondok di negeri ini sumbangan Bank Simpanan Nasional (BSN) dalam usaha mengimarahkan institusi pondok terutama pada bulan Ramadan.

Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir berkata, sumbangan yang disampaikan itu membuktikan bahawa Kerajaan Negeri begitu mengambil berat terhadap perkembangan institusi pondok di negeri ini.

“Institusi pondok di negeri ini memainkan peranan penting dalam melahirkan ramai tokoh ilmuan agama yang disegani ramai dan ini menunjukkan bahawa institusi pondok tetap menyumbang kepada pembangunan pendidikan agama di negara ini,” ujarya ketika berucap pada Majlis Berbuka Puasa Bersama Warga Pondok di Maahad Al-Fathoni, Pondok Bukit Kobah.

Beliau memberitahu, sistem pendidikan di setiap pondok perlu diselaraskan melibatkan ilmu duniawi dan ukhrawi dalam usaha melahirkan pelajar yang berilmu dan berwawasan di samping mewujudkan persekitaran pembelajaran yang sempurna.

Menurutnya, Kedah begitu sinonim dengan institusi pondok yang terus berkembang pesat dengan menerapkan ilmu agama yang secukupnya kepada penghuninya dalam usaha menjadikan institusi pondok sebagai tempat untuk menuntut ilmu.

Sumber : UMTK