Padang Terap Bakal Jadi Tarikan Pelancong



15padang
PADANG TERAP 15 April – Daerah Padang Terap dijangka bakal merupakan satu daerah di negeri ini yang menjadi tumpuan pelancong berikutan terdapat pelbagai lokasi menarik untuk dilawati.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Nerang, YB. Dato’ Badrol Hisham Hashim berkata, sebanyak 10,000 pelancong domestik dan luar negara dijangka melawat daerah ini sepanjang tahun ini. Daerah Padang Terap kaya dengan pelbagai sumber alam semula jadi yang masih terpelihara dan mampu menarik pelancong.
“Antara kawasan yang dijangka terus menarik tumpuan pelancong ialah Hutan Lipur Puncak Janing, Tasik Pedu, Dusun Resort dan juga pusat ternakan rusa Kampung Semeliang di Kuala Nerang. Selain kaya dengan pelbagai sumber alam semula jadi, daerah ini juga mempunyai produk-produk keluaran usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) yang mampu menjana pendapatan tambahan kepada penduduknya,” ujarnya.
Menurutnya, produk-produk keluaran usahawan IKS ini juga bolegh dijual kepada para pelancong dan menjadi satu nilai tambah kepada industri pelancongan di Daerah Padang Terap. Produk seperti madu kelulut dan madu lebah tualang yang popular di Daerah Padang Terap juga mampu menjadi daya tarikan pelancong untuk datang ke sini.
Sumber : UMTK