Program Mesra Rakyat Di Daerah Pendang



11program
PENDANG – Kerajaan Negeri tetap melaksanakan pelbagai program yang menjurus kepada penyatuan antara Kerajaan Negeri Kedah dengan rakyat terutamanya Program Mesra Rakyat yang dijalankan di setiap daerah di negeri ini.
Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Haji Mukhriz Tun Mahathir berkata, Program Mesra Rakyat atau ringkasnya PMR diadakan bertujuan untuk merealisasikan misi dan visi Kerajaan Negeri iaitu ‘Kedah Aman Makmur, Bersama Memacu Transformasi’.
Menurutnya, konsep program itu adalah untuk mengeratkan hubungan antara Kerajaan Negeri dengan rakyat. Program Mesra Rakyat siri pertama telah diadakan di Kuala Muda pada 15 dan 16 Februari 2014 manakala siri kedua telah diadakan di Daerah Padang Terap pada 17 dan 18 Mei 2014. Program Mesra Rakyat siri ketiga di Daerah Baling diadakan pada 21 dan 22 Jun 2014 dan Daerah Kulim pada 11 dan 12 Oktober 2014.
“Program Mesra Rakyat ini diadakan bertujuan untuk meningkatkan kesedaran rakyat tentang dasar dan program kerajaan termasuklah tanggungjawab memelihara, mengukuh dan mengekalkan perpaduan nasional,” ujarnya ketika menghadiri Kenduri Kampung di Kampung Padang Nyior bersempena Program Mesra Rakyat Peringkat Daerah Pendang.
Beliau menjelaskan, program itu juga diharap mampu memberi peluang untuk mendapat informasi terkini mengenai perancangan dan program yang dilaksanakan Kerajaan Negeri Kedah.
“Program Mesra Rakyat ini juga memberi peluang kepada Kerajaan Negeri untuk mendengar permasalahan rakyat di samping secara tidak langsung dapat menyelami kehidupan penduduk setempat dan juga mengeratkan hubungan di antara Kerajaan Negeri dengan rakyat,” jelasnya.
Sumber : UMTK